Rolverdeling tijdens je re-integratie: wie doet wat?
Het kan behoorlijk overweldigend zijn als je door ziekte (tijdelijk) niet kunt werken. Vaak lijkt het alsof je ineens te maken krijgt met een heel team van mensen die je willen helpen om weer aan de slag te gaan. Maar wie zijn al deze mensen en wat doen ze precies? We leggen je hier de rolverdeling tijdens je re-integratie uit, zodat je precies weet wat je kunt verwachten.
De rolverdeling in dit artikel is hoe het er over het algemeen uitziet. Het kan zijn dat jouw werkgever een eigen verzuimbeleid heeft dat hier van afwijkt. Hier kan je gerust navraag over doen bij je werkgever.
1. Je leidinggevende: jouw eerste aanspreekpunt
In de meeste gevallen is je leidinggevende de eerste persoon die met je meedenkt over je re-integratie. Je leidinggevende blijft met je in contact over hoe het met je gaat en maakt afspraken met jou over de te nemen stappen richting werk (zoals het aantal uur dat je werkt en de taken die je kan oppakken). De bedrijfsarts adviseert je leidinggevende over wat er van jou verwacht mag worden qua belastbaarheid.
2. De bedrijfsarts: de medische expert
Tijdens je re-integratie komt de bedrijfsarts regelmatig in beeld. Deze arts kijkt samen met jou naar wat je (weer) aankunt en helpt bepalen wat haalbaar is qua werk. De bedrijfsarts is een onafhankelijke partij, die kijkt naar jouw gezondheid en mogelijkheden, mogelijk aangevuld met medische informatie van een eventuele behandelaar. Zo geeft de bedrijfsarts bijvoorbeeld advies over op welke onderdelen en in welke mate je belastbaar bent in je werk. Het advies van de bedrijfsarts is leidend in het proces.
3. De casemanager: regelt en overziet het proces
Een casemanager helpt je om ervoor te zorgen dat je re-integratie zo soepel mogelijk verloopt. De casemanager bewaakt het proces van verzuim, de voortgang, houdt contact met alle betrokkenen en ondersteunt jou en je leidinggevende waar nodig. Soms is de casemanager een interne medewerker van je bedrijf, zoals een HR-adviseur, maar het kan ook een externe professional zijn. Heb je vragen over het proces? Stel ze aan je casemanager!
4. De arbeidsdeskundige: kijkt naar mogelijkheden voor passend werk
Wanneer je ziekte langduriger is of als er aanpassingen nodig zijn, komt de arbeidsdeskundige in beeld. Deze specialist voert een arbeidsdeskundig onderzoek uit om te kijken of je huidige functie passend is of dat ander werk beter past. De arbeidsdeskundige bekijkt wat je nog kunt qua taken, wat haalbaar is en of aanpassingen in je werk mogelijk zijn.
De arbeidsdeskundige denkt met jou en je werkgever mee en bespreekt de mogelijkheden met jullie. Als je bijvoorbeeld fysieke klachten hebt terwijl je fysiek werk doet, kan de arbeidsdeskundige advies geven over fysiek minder belastende taken. De arbeidsdeskundige werkt met de informatie die de bedrijfsarts opschrijft over je belastbaarheid.
5. Re-integratieconsulent of -bureau: extra begeleiding wanneer nodig
Na een jaar ziekte, of soms eerder, kan een re-integratieconsulent van een gespecialiseerd bureau (zoals VDHC Werkadvies) je helpen bij je re-integratie traject. Deze professional werkt samen met jou en begeleidt je in het maken van stappen terug naar werk, binnen (spoor 1) of buiten (spoor 2) je huidige organisatie. De re-integratieconsulent biedt praktische ondersteuning en geeft advies dat bij jouw situatie past. Denk bijvoorbeeld aan tips om het werkritme weer op te bouwen of begeleiding bij sollicitaties als je ergens anders gaat werken.
Jouw rol in het proces
Wat belangrijk is om te weten, is dat jij ook een belangrijke en actieve rol hebt in dit proces. Goede en heldere communicatie is belangrijk: geef aan wat voor jou werkt, wees eerlijk over je grenzen en stel vragen als iets onduidelijk is.
Conclusie: samen naar een passend resultaat
Het kan wat overweldigend lijken om met zoveel verschillende mensen te maken te krijgen. Maar weet dat al deze professionals er zijn om je te ondersteunen, elk vanuit hun eigen vakgebied. Samen met jou werken ze toe naar het belangrijkste doel: een re-integratie die past bij jouw mogelijkheden, op een manier die jou het beste helpt. Onthoud: je staat er niet alleen voor en vragen stellen mag altijd!